woensdag 5 september 2018

De herfst in

En.. we gaan de herfst weer in, heerlijk! Ik zag dat ik al een ruime maand niet heb gepost, hoog tijd dus weer voor een update! 
Ik ben weer bezig met wat nieuws: weven. Ik wilde het al langer graag leren, ik heb de techniek in boekjes opgezocht (een aanrader is 'Weven' van de Franse Laura Valfort, maar 'Smûk' van Wimke Tolsma laat ook zien hoe je zelf eenvoudig een weefraam maakt). Ik heb zelf een eenvoudig weefraam gemaakt voor nu, maar mocht ik vaker gaan weven dan overweeg ik wel een bestaand weefraam aan te schaffen omdat dat echt veel sneller weeft. Weven op een eenvoudig weefraam is echter wel zeer ontspannend en bovendien echt heel gemakkelijk.


Ik had wat kleuren bij elkaar gezocht maar ga in dit eerste projectje weinig kleuren gebruiken. Wit, gecombineerd met groen en groenig blauw. Ik ben inmiddels al wat verder (maar het werd te donker om nog foto's te maken), nu heb ik ook al een groene driekhoek erin gewoven. Het is echt leuk om te doen. De dikke wol kocht ik op de wolmarkt in mei, van een Nieuw Zeelands schaap. De rest komt van de kringloop of uit mijn jarenlange voorraad.


Ondertussen hou ik mijn plantjes keurig bij en verbaas mijzelf dat het gewoon lukt! De pannekoekplant groeit na verpotten als een tierelier (ik kan hem zelfs gaan stekken!), de Aloe Vera is nieuw, mijn planten in de vensterbank (niet op deze foto) zien er beter uit dan toen ik ze kreeg en ik ben ook vetplantjes aan het stekken (poging tot) en een aantal blaadjes krijgt inderdaad worteltjes dus dat is zo leuk! 


Waar ik de afgelopen maanden vooral mee bezig was, was onze jaarlijkse optocht waarvoor ik voor mijn zoon en mij Vikingkleding heb gemaakt. Hier even een foto waarbij we de kleding aan hebben (het ziet er wat ongezellig uit met die onherkenbare gezichten). Voor mijn zoon maakte ik de broek uit een oude linnen broek van de kringloop, een tuniek, een helm van vilt en samen knutselden we het schild van karton. Het zwaard komt van de vikingmarkt in Denemarken. Voor mezelf maakte ik de gele onderjurk en het paarse schort. Voor de kettingen maakten we van klein runen'stenen' die we met houten kralen aan een touwtje regen. Vikingjurken hadden toendertijd grote ronde gespen met versiering, daarvoor gebruikte ik de grote ronde versierde metalen oorbellen, ook die vond ik bij de kringloop. Al met al was het leuk om te maken. Ik was op tijd begonnen dus kon lekker op mijn gemak er mee bezig zijn.


Ik zal jullie het weefwerk laten zien als ik het af heb, hopelijk gaat de afwerking ook zoals gewenst maar het lijkt in ieder geval niet al te ingewikkeld. 

1 opmerking:

  1. leuk had het al beetje gezien vast veel werk geweest beetje wiki de viking achtig mooie kleuren wol hoor van een buitenlands schaap ook nog die helemaal aan de andere kant woont ben benieuwd hoe het wordt het kleedje veel plezier met weven

    BeantwoordenVerwijderen