zaterdag 29 september 2018

Boeken

Wat is het heerlijk herfstweer he? Ik heb vandaag een fijne boswandeling gemaakt (wat zijn er al veel paddestoelen te zien!), en daarnaast ook even de kringloop bezocht en een paar inkopen gedaan om zelf weer wat kerstkaartjes te maken. Oja, en ook nog mijn bed en matras (met een beetje hulp van stiefvader die een kar én rijbewijs E bezit) naar het stort gebracht en ook een nieuw bed en matras besteld (ik had al proefgelegen dus dat was makkelijk). Nu mag ik tot woensdag even 'kamperen' op mijn logeermatras op de grond, maar dat is wel te overzien. Ik zal een foto maken als ik het bed heb, maar het lukt mij op dit moment helaas niet om foto's te plaatsen en ik ben nog aan het onderzoeken of dit aan mijn telefoon of laptop ligt (allebei 6+ jaar oud haha).

Zoals altijd heb ik ook weer veel gelezen, zoals dit prachtige boek:

Voor wie ik heb liefgehad

Marcel Vaarmeijer heeft het boek gebaseerd op zijn moeder en as ik het goed begrijp is dit het eerste deel van een trilogie. Louise woont in een verpleeghuis, heeft een goede relatie met verpleegkundige Fabio die haar de dagboeken voorleest die ze toegestuurd heeft gekregen. Tijdens het voorlezen blikken we steeds terug in Louise's verleden en dat is behoorlijk indrukwekkend. Maar ook op hoogbejaarde leeftijd is Louise een vrouw die de zaken slim naar haar hand zet en ze neemt je helemaal voor zich in. Ik wil er niet teveel over verklappen maar dit is absoluut een 'must read' wat mij betreft!

En dat is ook 'Zeven perfecte dagen' van Rosie Walsh. Ook deze kun je gewoon níet wegleggen. 'Want wat als je de man van je leven hebt ontmoet, je daar zeven perfecte dagen mee hebt doorgebracht en dan ineens.. hoor je helemaal niets meer van hem! Je vrienden zeggen dat je hem moet vergeten, maar dat kun je niet want je weet zeker dat er iets aan de hand moet zijn. En stel nou dat er inderdaad een reden is, maar dat je er niets aan kunt veranderen omdat jij de reden bent..' staat er op de achterflap. En ja, dan wíl je de reden weten, omdat je als lezer ook wel ziet dat het gewoon perfect was, die dagen. Het boek heeft een paar verrassende wendingen waardoor het tot het laatst spannend blijft. Heerlijk boek. 

Zeven perfecte dagen

En ik las ook


'Dwalen door Amsterdam' van Simon Carmiggelt. Carmiggelt schreef decennia lang voor 'Het Parool', op zijn eigen unieke manier. Iedereen die in Amsterdam woont of er weleens geweest is, zal hier herkenning in vinden, hier en daar is het een leuke terugblik om het Amsterdam 'van toen' en Carmiggelt heeft een fijne schrijfstijl.

Ik ben op dit moment (onder andere) bezig in de klassieker 'Anna Karenina' van Tolstoj. De reden dat ik het ben gaan lezen is allerleerst omdat ik vind dat ik eigenlijk dé klassiekers wel gelezen moet hebben. Daarbij is het een goed moment om het te lezen, omdat de afgelopen week in Utrecht de voorleesmarathon werd gehouden waarbij 1000 vrouwen in zo veel mogelijk verschillende talen ieder een bladzijde uit dit boek gingen voorlezen. Onder andere een nichtje van mij, op die manier kwam het bij mij onder de aandacht. Ik vind het echt een leuk initiatief.
Een aantal klassiekers heb ik al gelezen, zoals bijvoorbeeld 'Jane Eyre' van Bronte en 'Trots en vooroordeel' van Jane Austen. Deze heb ik beide ook in mijn eigen boekenkast staan. 

Fijne zondag!

1 opmerking:

  1. ja leuk zeg lekker weer ja je ziet steeds meer herfst tekens in de lucht je ruikt het ook mmm lekker leuk twee van de boeken tips kende ik al zit zelf ook nog met stapeltje boeken nu lees nu momenteel veel dark fairytale achtige youngadults fantasy kinderboeken korte verhalen en romans heb je wuthering heights al gelezen ook klassiekers the woman in white is ook erg mooi wilkie collins hopenlijk slaap je straks lekker weer op dat nieuwe bed ook al is een matras soms ook niet verkeerd alleen zo laag ja ben ook al bezig met kerstkaartjes begin maar vroeg dacht ik dit jaar ben benieuwd ja probleemjes met tel of pc zijn altijd zo vervelend vooral als ze al wat ouder zijn maar gelukkig doen ze het nog

    BeantwoordenVerwijderen