vrijdag 14 september 2018

En... het tweede weefwerkje

Meteen na het afronden van het eerste weefwerk, zette ik draden op voor een nieuwe. Een vriendin van onze familie was jarig, zij is zelf ook altijd creatief bezig (haken, schilderen, knutselen, ze leert nu naaien) en verrast iedereen ook regelmatig met leuke handgemaakte cadeautjes. Ik maakte ook al vaker dingen voor haar, nu dus een muurhanger in herfstkleurtjes. 


Helaas moest ik hem wat gehaast afronden, waardoor ik niet helemaal tevreden ben maar ik heb wel veel weeftechnieken kunnen uitproberen in dit werkje, zoals de 'bolletjes' van dikker wol (met een knipoog naar -wederom-  het Nieuw Zeelandse schaap), en de verspringende ribbeltjes van gele wol (midden van het werk). Ook de schuine lijnen heb ik geoefend, zoals jullie kunnen zien. Dat zijn dus géén foutjes ;-)



 En hoe ingewikkeld sommige dingen ook lijken, het valt echt reuze mee. Het is vooral, ik zei het al eerder, relaxed.


Ik ben op mijn vrije woensdag ook nog naar de wolwinkel geweest, en naar de Zeeman, voor wat bolletjes wol. Bij beide 2 gescoord dus ik kan weer even vooruit (binnenkort zien jullie de resultaten en zal ik ook wat meer over die wol vertellen). Bij Zeeman, Wibra en Action hebben ze tegenwoordig altijd wel wol en katoen liggen, in diverse mooie kleuren en voor een leuk prijsje. Dus die blijf ik zeker in de gaten houden. Maar... ik moet toegeven dat ik de wolwinkel om meerdere redenen veel fijner vind. Ten eerste natuurlijk: óveral waar je kijkt liggen bolletjes wol. Maar ook: er zitten altijd mensen te haken, breien, weven etc (in 'onze' wolwinkel is een tafel waar je gezellig kunt aanschuiven), er is zoveel keuze maar vooral: de bolletjes wol zijn echt zo veel fijner dan de goedkopere bolletjes die je bij de budgetzaken kunt halen. Kwalitatief beter (dus blijft veel langer mooi in de was - al maakt dat voor weven natuurlijk niet uit), de kleuren zijn veelal toch écht mooier, ze zijn veel zachter doordat ze helemaal of grotendeels uit echte wol bestaan (en daardoor ook warmer, ademender etc). Ja, de meeste wolletjes zijn wat duurder, maar het is het wel waard vind ik. En ook in een wolwinkel heb je goedkopere en duurdere bolletjes. Er was nu een tafel met opruiming, daar komt een van mijn bolletjes vandaan dus dat was al mooi meegenomen. Toen de vrouwen in de winkel hoorden dat ik met weven bezig was, lieten ze me meteen allerlei werkjes zien ter inspiratie. Dat is dan ook weer het leuke in zo'n winkel: advies op maat. Maar ik heb zelf gekozen, en op hun verzoek beloofd dat ik het resultaat een keer kom laten zien. (ja, ik ben me ervan bewust dat dit ook klantenbinding is, maar het geeft toch een goed gevoel dat men enthousiast is). 

Binnenkort ook nog even 'shoppen' in de goedgevulde wolkast van mijn moeder :-D en dan vlug weer aan de slag! (Alhoewel vlug... in alle enthousiasme ben ik vergeten om 'gewoon' katoenen spandraad te kopen... dat moet ik nog even in mijn systeem krijgen haha). Fijn weekend!

2 opmerkingen:

  1. deze kleuren zijn ook mooi meer vanu nu paars en okergeel zal ze vast blij mee zijn oh een tip engelse streek the cotswolds staat er bekend om hun schapen en wolhandel en weversdorpen en huisjes misschien even googlen vind je daar ook meer inspiratie ze weven daar ook veel handmade ook plaids en kussen sostrene grene heeft ook soms wel mooi wol maar leuke bezigheid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je tip over de Cotswolds, dan kan ik daar even gericht op zoeken voor inspiratie of materiaal. Ja, Sostrene Grene ken ik, de okergele wol heb ik daar toevallig vandaan! En mijn vriendin vond het werkje mooi hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen