woensdag 4 juli 2018

Eco.. logisch! -Schoonmaken

De laatste tijd - of eigenlijk best al wat jaren- ben ik steeds meer bezig met mijn inbreng in 'het klimaat' om het zo maar te noemen. Ik wil er dan ook een paar blogberichten aan wijden, op thema. Je hoort natuurlijk verschillende geluiden, de een zegt dat het wel meevalt met de schade die wij als mensen aanrichten, andere berichten zijn een stuk pessimistischer. Ja, klimaatverandering is een natuurverschijnsel van alle tijden: over miljoenen jaren bekeken is de aarde al een paar keer flink opgewarmd, waarna er weer een ijstijd volgt. Maar dat de aarde versnelt opwarmt door toedoen van de mens, is inmiddels wel wetenschappelijk bewezen, net als dat er vele diersoorten hierdoor zijn uitgestorven of met uitsterven worden bedreigd. Feit is dat we als mensen gewoon goed voor onze wereld moeten zorgen, en het is helemaal niet heel ingewikkeld om je steentje bij te dragen. 

Mij valt op dat al heel veel mensen zich er bewust van zijn en ook daadwerkelijk iets doen (afval scheiden, vaker op de fiets etc..). Dit doe ik ook, maar ik probeer er bijvoorbeeld ook met de aanschaf van schoonmaakmiddelen rekening mee te houden. Momenteel neem ik regelmatig ecologische schoonmaakmiddelen mee, om te kijken hoe die mij bevallen. Ik wil ze voor jullie op een rijtje zetten, misschien hebben jullie er wat aan. Dit zijn dus puur mijn eigen ervaringen. Overigens valt mij op dat van de meeste producten ook heel betaalbare opties te verkrijgen zijn (wat voor mij wel belangrijk is). Er zijn ook duurdere, die heb ik niet geprobeerd maar dat wil niet zeggen dat die niet goed (of wellicht beter) zijn.

Deze allesreiniger heb ik inmiddels bijna standaard in de kast staan. Hij bevalt mij goed: maakt goed schoon en heeft een lekkere frisse citroengeur (en ook écht citroenig, niet zo's chemisch geurtje). Goedkoop is hij ook dus dat is heel fijn. Er is nog een geur, die heb ik nog niet geprobeerd.
Eco allesreiniger citroen

Van onderstaand afwasmiddel heb ik de blauwe nu in huis. Ecover is iets duurder dan een huismerk, maar absoluut betaalbaar. Ik ben hierover echt zeer tevreden: zelfs na een afwasje die ik deed na het bakken (vettige bakvorm, kloppers etc..) schuimde het sopje nog, het ontvet echt perfect. Daarbij ruikt het ook heel lekker. Mijn oordeel over dit merk is beter dan het huismerkafwasmiddel (ook eco) wat ik probeerde.
Afbeeldingsresultaat voor ecover afwasmiddel
Ook ecologisch wasmiddel is inmiddels te krijgen tegen een betaalbare prijs. Deze van het huismerk van AH bevalt mij tot nu toe goed, al moet ik zeggen dat ik nog geen zeer hardnekkige vlekken heb  gewassen hiermee. Het is geurloos, ik verwachtte dat dat misschien niet zo fijn zou zijn, maar ik blijk er geen problemen mee te hebben. Ik hang de was lekker buiten (het droogt nu ook zo snel) en dan is het absoluut ook fris.

Puur wasmiddel kleur
Bij de Action vond ik ook ecologische schoonmaakmiddelen. Ik heb tot nu toe alleen de badkamerreiniger geprobeerd (ik kon er geen afbeelding van vinden, maar het is onderstaand 'merk', andere geur). Hoewel de reiniger echt heerlijk ruikt -en er mooi uitziet- , vind ik het qua schoonmaken wat minder (en daar gaat het toch uiteindelijk om). Kalkaanslag verwijdert hij niet goed, helaas. 

Afbeeldingsresultaat voor action badkamerreiniger ecologisch

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met ecologische schoonmaakmiddelen. 

5 opmerkingen:

  1. die schoonmaak midelen van action heb ik ook in huis allesreinger badkamer lucht verfrisser en afwasmidel vind ze redelijk voor de prijs ik was nog niet met wasmiddel dat eco is maar wel shampoo dat dan wel weer hou wel van lekker geurtje hi hi maar vind veel wasmidelen die echo zijn nog vrij duur dus vandaar seepje zou ik ook nog weleens uit willen proberen dan die schillen maar vind het wel prijzig maar je kunt al veel echo krijgen denk er wel om maar niet extreem weer gaat vaak ook om je eigen gevoel en eigen ding maar spreekt elkaar vaak ook tegen bij hele echo wereld of globe zou alles al echo moeten zijn en we rijden allemaal nog veel op brandstof gas benzine begint nu beetje te veranderen ook wind en zon maar gaat erg langszaam en we kunnen hier in eu en westen er veel aan doen en om denken zo veel mogenlijk maar wat doe ze in andere delen in de wereld landen als azie afrika india daar zit ik ook wel eens over te denken doen we hier alles aardig netjes en schoon bio komt het daar op een grote hoop je moet dit wereld bio probleem globaal wereld wijd aan pakken want als alleen sommige landen dit doen en kunnen en bijvoorbeeld roemenie doet niet mee en andere landen valt er nog veel aan te werken leren het is wereld probleem maar ja er gaan soms eeuwen overheen je kunt alleen doen wat je zelf kan en anderen erop wijzen en hopen dat ze mee gaan doen ijstijd of extreme droogte hitte ja wie weet het is altijd zo gegaan in historie vulkanen die weer uitbarsten misschien gaan we ooit weer ijstijd of oertijd of uitbarstingen krijgen tweede soort oerknal heb geen idee wat voor beesten flora fauna we ooit misschien wel weer terug krijgen en wat uitsterft misschien wij zelf ook wel de mens maar goed niemand heeft glazen bol en mens doet wat hij kan of wat in hun vermogen ligt om voor natuur kunnen doen beste wat je kunt doen is op je eigen dingen letten wat je zelf denkt wat goed is meer kun je niet doen! en afval verzamelen en niet op straat in oceanen gooien of in bossen maar gewoon in een prullenbak begin met kleine dingentje denk ik zelf dan maar maar ik ben zelf ook niet heilig wat ben zelf ook niet helemaal eco into echo wat dan moet je heel veel dingen laten wat ik ook leuk vind niet veel auto rijden niet vliegen niet te veel stroom verbruiken niet veel achter pc of phone niet te veel douchen niet veel water geen plastic enz maar ook dingen als lezenboeken zijn van papier nu heb je dat keurmerk maar weet ik veel of dat echt goed keurmerk is met palm olie net zo zo zijn er meer kleine grote dingen waar je dan heel goed moet op letten of wel echt bio is wat je doet of gebruikt of dat iets wat je komt echt op een zuinige manier is geproduceerd keurmerken zat maar zijn deze ook echt van betekenis das het moeilijke er van dus zit er nog wat tussen in met doen en laten kiezen wat juist wel goed lijkt is of niet daarom ben ik nog zoekende wat nu echt goed is en echt goed is voor mensen omgeving natuur omdat ik het gewoon echt niet weet twijfel veel daar in merkje is zo gezet ook vanwege verkoop tactiek je hoop maar dat je het goed doet voor jezelf en natuur en mens maar het blijft lastig deze keuzes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eens, het is vaak zoeken naar stappen die echt wat opleveren, maar het is al goed dan men zich er meer van bewust is. Wat een ander doet, daar hebben we toch geen invloed op dus ik begin maar bij mezelf. Je moet doen wat bij je past. Het zet natuurlijk pas echt zoden aan de dijk als grote bedrijven (zoals Shell bijvoorbeeld) stappen gaan ondernemen, maar meestal staan de financiele belangen voor alle andere belangen (korte termijn belangen voor lange termijnbelangen ook) bij dat soort bedrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja al die bedrijven en maar ook unilever dat soort grote companys waar veel geld in omgaat al zij nu beginnen minder olie of bio alternatieven er voor zoeken oa bamboo olifanten gras vlas koolzaad rijpzaad zeepkruid zeewier algen zouden gaan verdiepen om in hun produten verpakingen van producten te gebruiken of daar kun je al veel bio oplosbare stoffen uit halen die oplossen op natuurlijke wijze of op compost hoop kunt gooien maak deze dingen normaal standaard voor producten en hou ze betaalbaar zodat bijna iedereen hier in mee kan dit zou al begin zijn maar het is nog maar drupeltje want huizen is ook probleem allemaal aan tiny house dan maar maar dat kost ook weer geld wel natuurvriendelijker maar ja wel weer brand gevaarlijk met stroom kortsluitng vuur hout bamboo weet het niet zal eerst nog verder moeten ontwikkelen tot iets wat goed is voor mens natuur en leefbaarheid ha ha dan hadden grot of hol bewoners het soms nog makkelijk behalve als de grot onder liep met water of je hol in storte geen idee zo lang mogenlijk met je spullen doen tot dat het stuk kapot is kan ook scheeld ook veel maar ja waar vervang je het mee tweede hands soms weer iets nieuws was beter als je alleen 1 product had wat gelijk goed was in alles bio goed voor dier natuur mens omgeving en niet door uitbuiting geproduceerd die heb je nu al maar deze producten zijn 2e derde keuze en zijn vaak heel duur maak dit goedkoper zoals standaard producten en je doet dan automatische al meer voor de wereld gaat niet zo snel en er zit geld en belangen achter die van wereld niveau zijn dus hebben veel er helemaal geen belang bij snap het niet want juist kun je hier ook veel mee verdienen als goed idee aanpak hebt wat groener maar das niet erg helaas kijkt iedereen alleen korte termijn tegenwoordig economie handel politiek ze kijken niet of amper vooruit weet niet of dat zo goed is wat je lost niks op dan je schuif alleen maar vooruit of weg maar ja zo gaat dat nu tegenwoordig dat was vroeger beter anders toen werdt er nog na de toekomst gekeken nu is het alleen het nu heel sterk van mij zou dat ook wel beetje mogen veranderen niet alleen korte van vandaag maar ook iets voor later het is wat maar goed gewoon doen wat in ieder zijn vermogen ligt om te kunnen doen de rest kun je niet beinvloeden dat zal van bedrijven moeten komen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke kopjes zeg! Mariakaakje en klaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel Thea! Deze foto heb ik in een winkel (Cath Kidston) genomen maar ik heb er toen wel een paar gekocht dus ik drink inderdaad regelmatig thee uit zulke kopjes!

    BeantwoordenVerwijderen