woensdag 11 juli 2018

Boeken

De afgelopen weken heb ik -zoals altijd- veel gelezen. Niet allemaal even bijzonder hoor, ik zal ze daarom ook niet allemaal met jullie delen.


'Het eeuwige leven' van Matt Haig vond ik een prachtig boek. De hoofdpersoon Tom leeft niet voor altijd maar inderdaad wel 'eeuwig' dus meerdere eeuwen, hij is in dit verhaal 439 jaar oud, en ongeveer op de helft van zijn leven. Het blijkt dat je ook na een leven van honderden jaren nog steeds moet uitvinden hoe te leven, wat het belangrijkste is in het leven etc. Op een mooie manier worden de nadelen van een zeer lang leven beschreven (eenzaamheid, afscheid moeten nemen van geliefdes), maar ook de voordelen: Tom heeft veel belangrijke gebeurtenissen en personen uit het verleden bijgewoont en ontmoet. Het verhaal springt steeds heen en weer tussen heden en (ergens in het) verleden maar is heel goed te volgen en heel goed geschreven. Absoluut een aanrader!

Het monster van Essex

'Het monster van Essex' van Sarah Perry en was in Groot Britannië een nr. 1 bestseller. De kaft is prachtig, zoals vaak het geval is bij Britse boeken. Het duurde even voordat ik echt in het verhaal kwam maar toen ik er eenmaal in zat had ik het vrij snel uit. Het mooie van dit verhaal is dat het 'monster-vraagstuk' om het zo maar even te noemen al wel boeiend is, maar minstens zo interessant is het stukje geschiedenis wat je daarbij meekrijgt (heel duidelijk wordt bijvoorbeeld de ondergeschikte rol die vrouwen in die tijd toebedeeld kregen) en ook hoe wetenschap en geloof soms in strijd zijn met elkaar. Het gaat dus een stuk dieper dan dat het in eerste instantie lijkt. Erg mooi.

Ik ben nu in meerdere tegelijk bezig, twee leesboeken die ik later nog zal bespreken mits ze de moeite waard zijn, en dit boek (geen roman, meer een lifestyleboek):


Julia Cameron was al bekend van haar boek 'The artist way' (1992) en heeft nu dit boek uitgebracht. Ik kwam het per toeval tegen in de bibliotheek, ik ben er ook nog maar net in begonnen maar het spreekt me wel aan omdat ik zelf ook graag en veel creatief bezig ben. Het is geen traditioneel 'opvoedboek' waarbij je de les wordt gelezen maar meer een soort leidraad over hoe je je kind kunt opvoeden tot een creatief mens, geschreven uit de persoonlijke ervaring van de schrijfster (zelf opgevoed door crea ouders, zij heeft haar dochter ook op die manier groot gebracht en nu is haar dochter net moeder, wat dan ook de reden is voor dit boek). Waarschijnlijk spreekt het mij aan, omdat ik mijn kind eigenlijk ook op deze manier opvoed: regelmatig culturele uitjes (bibliotheek, musea, films etc), regelmatig creatieve activiteiten (wij schilderen samen, knutselen, bakken, borduren, tekenen en meer), de schrijfster raadt ook aan om zelf een dagboekje bij te houden (wat ik ook al doe) dus het is herkenbaar en tegelijk leuk om te lezen hoe zij het ouderschap heeft ingevuld en welke tips ze nog heeft. Niet elke ouder zal zich hierin herkennen maar ik denk dat veel tips absoluut bruikbaar zijn (zoals: maak tijd voor creativiteit -met je kinderen en ook voor jezelf- ). 

1 opmerking:

  1. leuke boeken weer matt haig is ook bestseller trouwems in uk snap ik ook wel hij schrijft ook kinderboeken

    BeantwoordenVerwijderen