donderdag 3 januari 2019

Duurzame cadeautjes

Kerst is voorbij, ik heb leuke dagen gehad en ik hoop jullie ook. Allereerst wens ik jullie een heel fijn en gelukkig nieuwjaar. Mijn streven is om wat duurzamer te gaan leven (op mijn Pinterestbord pin ik ook allerlei leuke ideeën die ik van anderen tegenkom, kijk gerust eens!). Ik blogte ook al eens over ecologisch schoonmaken
Ik geef toe dat ik zelf ook nog een boel te leren heb over hoe je echt duurzaam leeft, maar ik verdiep me er in en zo kom ik allerlei goede en inspirerende tips tegen die meestal niet veel hoeven te kosten. Vandaag wil ik wat ideeën met jullie delen over duurzame cadeautjes. Je hoeft echt niet zelf te knutselen of te koken om iets duurzaams te geven (het kán natuurlijk wel, persoonlijk vind ik dat altijd erg leuk). Een paar ideetjes:

- stekjes van planten die je thuis hebt
- kaarsen
- snoepjes uit van die schepbakken bij de drogist (in een leuk potje of blikje van de kringloop)
- een boek wat je doorgeeft (of een mooi boek van de kringloop)
- losse thee
- zelfgemaakte scrub of badbruisbal klik en klik
- zelfgemaakte jam, koekjes, soep o.i.d.
-een crea cadeau zoals een handwerkje of gedicht
- een abonnement op de speel-o-theek
- kaartjes of tegoedbon voor een film / theater / lezing 
- gehaakt of genaaid tasje voor de boodschappen
- iets tweedehands dus bijvoorbeeld iets van jou, of van de kringloop

Je kunt je cadeautje ook duurzaam inpakken, in bijvoorbeeld een zak van papier (hoe vaker je deze hergebruikt, hoe duurzamer uiteraard), of je naait zelf zakken van een restje stof (kleding die je wegdoet kun je bijvoorbeeld hiervoor gebruiken). Je kunt ook stof en lint gebruiken om een cadeautje mee in te pakken. Ik zag ook ergens de tip van krantenpapier, dat staat vaak wel mooi maar mijn ervaring is dat de inkt wel kan afgeven, dus dit zal niet voor alles geschikt zijn.
Leuke  stoffen tassen om je cadeaus in te doen (die kunnen er dan eventueel oningepakt in, de tas is de verpakking) vind je bijvoorbeeld bij Kwantum, ik kocht daar een witte met 'geverfde' zwarte strepen voor maar 1 euro. En dit was echt een stevig tasje. Ook heb ik bij Kwantum weleens mooie papieren zakken gezien, maar die zag ik deze keer niet.

Raceauto, kurk, 12m+
Zeep, katoen, 150 gram
Wasmand, palmblad, Ø 35 x 34 cm
Rescued, lamp augurkenpot, zwart koord
(Alle afbeeldingen zijn van Dille & Kamille. Veel van hun producten zijn al vrij duurzaam doordat ze van natuurlijke materialen zijn gemaakt en vrijwel altijd verpakkingloos of duurzaam verpakt. Maar daarnaast hebben ze ook de 'Rescued'-producten die allemaal van gerecycled materiaal zijn gemaakt, zoals deze lamp van een augurkenpot. En nee, ze zijn geen sponsor, ik ben gewoon fan van de winkel :-)

4 opmerkingen:

  1. altijd goed om daar rekening mee te houden voor natuur en mens dier gebruik hou er soms ook wel wat rekening mee oke nog niet alles want hoe goed en leuk en goed bedoelt ook duurzaam is niet gratis en is vaak ook duurder daarom daarom ook duurzaam maar dat beide kanten op als je duurzaam inkomen hebt of salaris is dat wat makkelijker maar het is helaas niet voor iedereen even haalbaar kringloop winkels wel tweedehands ook zelfgemaakte spulltjes ook goed maar alles wat in winkels wordt verkocht onder de naam eco duurzaam fairtrade zou best wat betaalbaarder kunnen worden voor iedereen als men wil dat iedereen mee kan doen met duurzaamheid dan kun je deze lifestyle beter standaard gaan maken en dus meer betaalbaarheid alles wat nu duurzaam vegan eco is gaat nu 3x over de kop dat is niet alleen om dat het beter geproduceerd wordt of beter is maar ook op duurzaame producten wordt winst gemaakt helaas maak duurzaam net zo duur als normale producten en je verkoop meer duurzame producten het is wel mogenlijk niet alles is made in china hi hi dat houd mij nog beetje tegen om helemaal duurzame te gaan maar goed het begin is er en zelf houd ik er af entoe ook rekening mee of maak ik een duurzame keuze helaas zijn dat nu nog kleine dingen e producten afwas middel s houten meubels vaste shampoo badschuim die eco is of vegan was middel jam chocolade de bieb beauty producten zo lang mogenlijk doen met kleding afdragen minder vliegen helaas duurzame bio thee nou ja dat soort dingentjes alles duurzaam zou heel mooi wezen maar is te duur nu voor mij dus soms keuzes maken wat wel wat niet maar goed we wachten af misschien wordt het in de toekomst wel goedkoper duurzaamheid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Leontien, het klopt dat duurzaam ook wel gebruikt wordt als 'leuke' marketingterm om zo meer te verkopen. Maar soms is het ook duurder omdat de makers er een eerlijke prijs voor krijgen ipv uitbuiting van de producenten. Daarbij zijn duurzame producten ook producten die veel langer meegaan, dus uiteindelijk goedkoper omdat je niet of midner snel iets nieuws hoeft te kopen. De duurzame cadeautjes in mijn opsomming zijn bijna allemaal heel goedkoop. Ik heb zelf ook geen hoog inkomen, maar gelukkig zijn er ook heel veel duurzame stappen (bijna) gratis (denk maar aan: korter douchen, je eigen kruiden verbouwen, kleding ruilen etc)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. klopt fair trade is ook goed eerlijk prijs ook maar dan moet dat verhaal echt ook kloppen en moeten kunnen laten zien dat ze ook echt iets doen voor deze mensen vaak zitten er tussen handelaren in die het nog steeds niet zo nauw nemen met regels ook fair trad klopt niet altijd logo of keurmerk kun je zo er op zetten plakken dus je moet zelf heel bewust na denken of iets ook werkelijk oke is zelf dingen maken is heel leuk en misschien iets duurzamer maar je moet wel alle ingredienten kopen waar je ook niet altijd oog op hebt of het oke is douchen zelf korter en minder vaak al minder water verbruik bij afwas en koud wassen of lage tempratuur helpt ook met alle liefde van de wereld maar deze dingen moeten globaal international gebeuren dat heeft het grootste effect begin bij mensen zelf is leuk maar is druppeltje grote brrijven ketens supermarkten en eu en andere landen moeten ook hun steentje gaan bij dragen multinationals ook anders heeft het bijna geen effect ben zeker niet tegen beter milleu bio fair trade heel goed zelfs maar het is geen lokaal probleem maar globaal wereld wijd dat kleine beetje wat wij zelf kunnen doen of aan kunt doe je minder vlees langer met kleding of ruilen lenen of tweede hands kopen is ook oke dan herbruik je weer dingen maar dat duurzaam altijd beter is is niet altijd het geval en dat het langer meegaat of minder hard slijt is ook niet het geval duurzaam vergaat ook helaas niet al niet duurzame producten die snel in elkaar worden gezet duurzaamheid is ook wel beetje een hype nu alles moet duurzaam in de jaren 70 en begineind 80 begon 90 was dat ook al zo komt met golf beweginen new age denken in jaren 90 was ook zoiets geeft niks maar alles wat duurzaam is of natuurlijk is niet altijd beter dan anders spullen hoeft ook niet dat dat altijd langer mee gaat gewoon je eigen keuzes maken zo lang er nog geen oplossingen of altenatieve ideeen of markt voor is moet je zelf dus heel veel uitzoeken keuzes maken lezen vergelijk zelf blijven nadenken dat zweden denemarken noorwegen uk ierland schotland al veel verder zijn dan bij ons is mooi dat nl er nu meer over begint na te denken prima heel mooi en goed zelfs vroeger had je die qoute beter wereld begint bij jezelf die klopt gedeeltelijk maar inda china japan usa zullen hier ook in mee moeten gaan en kunnen we die mee krijgen wat je zelf er aan kan doen is heel klein het is goed idee doel streven mooi idee maar elk mens zou je mee moeten nemen en krijgen gaat dat lukken voor jezelf doe je wat je kunt dat doet elk mens dat doet iedereen persoonlijk maar het is wel iets groter probleem dan dat kruiden verbouwen is prima als ze opkomen of geen slecht seisoen of jaar hebben gehad want dan heb je pech hihi dan heb je niks en kun je ze alsnog weer planten of kopen bij de groenteman kruidenier gewoon zelf goed nadendenken en uitzoek en doen wat goed voelt of niet zelf koop ik geef ik toe niet alles bio echo duurzaam maar houd er wel rekening mee en doe gewoon lang met spul wat ik hebt tot dat het af is of stuk hopen dat duurzaame producten straks standaard worden en meer in winkels gewoon wordt en dan normale betaalbare prijs gehanteerd wordt zo dat iedereen duurzaam kan leven kopen duurzaam mag best beetje meer kosten maar het moet geen luxe artikel worden voor kleine groep maak het breeder betaalbaar voor iedeen net als vroeger bij de kruidenier of apotheek van vroeger heel lang gelden toen was alles gewoon duurzaam om dat het zo was er was niks anders was toen gewoner simpeler minder van van alles niet omdat dat moest of hype of trend was maar je gaat niet zoveel keuze als nu in deze tijd minder handel andere economie minder welvaard dus hi hi minder handelen met china inda en usa maar ja denk niet dat dat gaat gebeuren want ja dan gaat de welvaard achteruit en dat is voor nl minder want ze gaan steeds prat op onze handel economie en handel geschiedenis van nl maar we kunnen dus alleen onze eigen kleine beetjes bijdragen wat je zelf kan doen meer eigenlijk niet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begin maar gewoon bij mezelf, maar ik begrijp natuurlijk dat het geen lokaal probleem is. Het klopt dat het meer effect heeft als bijvoorbeeld grote bedrijven het ook doen, en dat (grote) landen ook echt regels gaan invoeren die het bevorderen dat we goed op onze wereld gaan passen ipv alleen maar geld verdienen. Het is jammer dat het op wereldniveau nog niet is doorgedrongen dat deze noodzaak er is. Ik vind het alleen maar goed dat het nu een trend is, hopelijk is deze trend blijvend en worden we met z'n allen meer bewust van het grote probleem. Het is alleen wel jammer dat ook dit dan weer gebruikt wordt om geld te verdienen. En natuurlijk los je het probleem niet op door alleen je eigen kruiden te verbouwen maar dit was ook maar een voorbeeld. Er is (ook kosteloos) heel veel wat iedereen kan doen, en alles wat we doen is meegenomen. En laten we dan maar hopen dat de rest van de wereld op een gegeven moment ook de knop omzet en dat er echt wat gebeurd op grote schaal.

    BeantwoordenVerwijderen