woensdag 31 oktober 2018

Happy Halloween! (met themafeestje)

31 oktober... Halloween! Het feest is oorspronkelijk ontstaan in Ierland en Schotland, vanuit daar meegenomen naar Amerika waar het groot werd en ik merk dat het hier ook steeds meer wordt gevierd. Hoewel het natuurlijk commercieel is, vind ik het ook wel leuk: de dagen worden kouder en donkerder en daar past dit natuurlijk helemaal bij. Van vroeger uit ging men verkleed om de geesten die de oogst wilden bederven tegen te gaan maar het is sowieso natuurlijk harstikke leuk om eens een reden te hebben om je te verkleden. 

Het kwam dus mooi uit dat ik vorige week uitgenodigd was voor een high tea feestje met dit thema. Ik kleedde me in mijn zwarte vogeltjesjurk (vergeten een foto van mezelf te maken, sorry!) en kost op de ochtend ervoor nog bij Zeeman dit setje oorbellen. Ik droeg de zwarte katten, helemaal in heksensfeer. Ter plaatste kregen we een heksenhoed en bleek ook dat iedereen zich keurig aan de dresscode had gehouden dus er zaten twee tafels vol heksen, erg leuk. Ik kan van de personen helaas geen foto plaatsen ivm privacyoverwegingen.


De cadeautjes waren niet helemaal in het thema (hoewel een geweefd kleedje en een kaars eigenlijk ook best hekserig zijn misschien), ik pakte ze in met papier wat ik zelf bestempeld had. Simpel, maar het geeft toch een leuk resultaat.


En een eenvoudig zelfgemaakt kaartje.


Terug naar de high tea. De hapjes waren allemaal in Halloweenstijl, zo waren er deze chocopompoenen en koekjes die niet op koekjes lijken maar op enge vingers.


'Wrattenscones' met heerlijke lemoncurd, taart waar de wormen uit kropen (rechts)


'Oogbollen' (lychees en blauwe bessen, heerlijk! - sorry voor de wazige foto)


Hartige hapjes zoals een lekkere wortel - broccoliquiche (de tea begon met een hartige ronde en na een pauze kregen we nog een zoete ronde).


En een sapje wat eerder doet denken aan een giftig brouwseltje. Het servies was ook prachtig en herfstig trouwens! De tea was trouwens bij het Theemuseum in Houwerzijl. Ik was daar al eens eerder en het blijft een geweldig adres: lekkere homemade biologische hapjes, heerlijke thee, een leuk winkeltje én museum en ook heel vriendelijk personeel. Aanrader!


 Ik wens jullie een griezelige maar ook fijne avond toe!

1 opmerking:

  1. hi hi hi ja inderdaad een keltische nieuw jaar en doden en familie herdenking feest ook wel shamhain genoemd wat iets betekent in gealic schots of/ iers zit klein beetje verschil in als einde van de zomer feest je herdenk je voorouders en dankt de natuur voor al het goeds wat er is en komt in ierland schotland en uk worden er vreugde vuren gebrand en oude spook verhalen verteld op graven van overleden familie worden kaarsen gebrand om hun te herdenken katholieken vieren de chr variant allerheiligen of aller zielen op 1 nov het is verbastering van het heidense feest net als met kerst / yule ook zuid amerika heeft zo iets dia los muertos vergelijkbaar feest ook met voorouders herdenken en verkleden en kaarsenbranden op graven ja
    het was super griezellige feestje het wordt ook in verband met heksen gebracht wat weer afstamt van natuur en heksengeloof wicca het is beetje eng maar er zit ook veel symboliek in en goeds ook dus niet echt slecht wat sommige mensen beweren omdat dit feest werdt geviert voor het christendom is onstaan het is heidens of pagan / maar niet een slecht iets gewoon anders oh zelf volg ik nu de nieuwe serie sebrina op netflix gaat ook over heksen en geesten paranormaal oa niet voor kleine kinderen maar wel mooi gedaan het is remake van sabrina teenage witch maar minder zoet sappig soms tikje eng maar wel erg leuk mocht je deze nog niet gezien hebben wel aanrader

    BeantwoordenVerwijderen