maandag 4 februari 2019

Februari: nog meer lezen

Het is alweer februari! Ik vind het wel fijn dat januari achter de rug is, het is natuurlijk wat je er zelf van maakt maar het is niet mijn favoriete maand. Ik moet ook eerlijk zeggen dat het me momenteel wat aan tijd, zin en energie ontbreekt om veel te bloggen, en ook ontbreekt het me even aan onderwerpen. Komt wel weer, maar nu even rustig aan.
Wel lees ik nog steeds wat, en ik ben (zoals volgens mij haast iedereen doet aan het begin van het jaar) een beetje aan het opruimen. Niet op de Marie Kondo manier hoor (hoewel haar manier van kleding in lades doen wel heel goed werkt), zo rigoureus ben ik niet en wil ik ook niet zijn. Maar gewoon even alle kasten door, want in de loop van de tijd komt er ongemerkt zoveel bij. Er kon ook flink wat speelgoed weg waarvoor H. nu echt te groot is, en dat vind ik ook wel heel fijn. Even lekker wat overzicht creëren. 

Ik lees momenteel ook veel over duurzaamheid. Even zoeken op Pinterest en Google bracht mij al gauw op tientallen titels, dus het is wel een onderwerp wat leeft en waarover veel bekend is. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig in 'Dit is een goede gids' van Marieke Eyskoot. Mocht je ook wat meer over duurzaamheid willen lezen, dan raad ik je deze zeker aan. Het is een heel uitgebreid boek met ook veel goede tips die minder voor de hand liggend zijn. Bovendien staat er veel informatie in over waaróm het nou precies beter is om 'groen' te leven: een uitgebreide uitleg over de werking van de kledingindustrie bijvoorbeeld, of waarom het beter is voor de aarde om geen - of minder-  vlees te eten, het zet je wel even aan het denken. Met cijfers erbij waar je van schrikt. Overigens zonder wijzend vingertje die ons maant om ons hele leven per direct om te gooien, elk klein stapje (bijvoorbeeld 1 vegadag per week) heeft al effect. Het boek bevat ook lijstjes van goede (web)winkels en websites.  


En deze heb ik ook gelezen:


Fijn boek over 'zero waste' hoe het tegenwoordig zo hip heet. Met recepten maar ook tips hoe je bijvoorbeeld zo min mogelijk stroom verbruikt, hoe je zo min mogelijk voedsel verspilt en hoe je spullen repareert of hergebruikt. Ook recepten om zelf schoonmaakmiddelen te maken. Niet alles was nieuw voor mij, maar er zaten zeker leuke bruikbare tips tussen. En ook al zou je maar enkele tips toepassen in je eigen leven, dan is het al mooi meegenomen, zowel voor het klimaat als voor je eigen portemonnee. 

Maar ik lees ook nog romans hoor! Zo heb ik 'Het vogelhuis' van Eva Meijer net uit. 


Ik kocht het voor mijn vogelspottende zusje, en mocht het nu van haar lenen. Het gaat over het leven van de Britse Len Howard die het grootste deel van haar leven doorbrengt in een eenvoudig boshuisje waar zij de vogels observeert en hier meerdere boeken over schreef. Omdat ze formeel geen wetenschapper is, zijn de resultaten van haar onderzoek nooit gepubliceerd in wetenschappelijke stukken maar ze heeft echt fantastische dingen ontdekt (bij koolmezen bijvoorbeeld zijn bepaalde individuën vrij intelligent) en gezien. Met deze roman, die op haar leven is gebaseerd maar niet helemaal autobiografisch is, krijgt ze toch nog de eer die haar toekomt.


2 opmerkingen:

  1. ja dat lijk mij ook wel een leuk infomatief boek over vogels zelf hoop ik deze zomer een vreemde vogels te spotten de capercallie het is een hoen achtige een kruising tussen een kalkoen kwartel en een hoen ook beetje fazant achtige en de papagaai vink als ik na de schotland ga deze zomer ben heel benieuwd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is officieel een roman en geen informatief boek, hoewel je er natuurlijk wel wat dingen te weten komt. Maar een aanrader, en misschien leuk om te lezen tijdens je vakantie! :-)

    BeantwoordenVerwijderen