vrijdag 9 februari 2018

Versjes van Lars & wat mijmeringen over schrijven

Vandaag stuitte ik per toeval op 'Versjes van Lars', van dichter / versjesschrijver Lars van der Werf, ik las namelijk op Facebook dat hij bij Dille & Kamille in Utrecht persoonlijke versjes komt schrijven morgen, 10 februari (tussen 14.00 en 16.30, mocht je geïnteresseerd zijn, leuk voor -bijvoorbeeld-  een Valentijnskaart!). Nieuwsgierig keek ik even of er ook een facebookpagina van is, en ja hoor: versjes van Lars (klik). En ook zijn er verschillende boekjes verkrijgbaar. 
Het zijn mooie, indrukwekkende versjes en sommige herkende ik, blijkbaar had ik ze toch al eens ergens gelezen (onder andere in Flow, ontdekte ik al).
Ik vond deze bijvoorbeeld heel mooi, het laat heel mooi zien hoe je weer opkrabbelt na een moeilijke tijd:

Vandaag draag ik me, 
morgen sleep ik me voort,
maar overmorgen vlieg ik weer,
gewoon zoals het hoort.

En heel veel mooie liefdesversjes zoals deze:

Ons geluk ligt in het nutteloze,
van hand in hand en bosjes rozen,
blozen als je me ziet. Nou ja,
misschien is nutteloos zo nutteloos nog niet.

Lars van der Werf is morgen dus bij Dille & Kamille, maar hij schrijft veel vaker versjes op maat. Data staan op zijn facebookpagina. Helaas wel veel in het westen van het land, maar ik heb hoop dat hij ook een keer naar het noorden komt. 

Ik heb zelf trouwens laatst ook een gedicht geschreven, wel in een heel andere stijl. Ik weet ook niet of het een mooi gedicht is, dus ik hou het nog even voor me totdat ik het aan wat bekenden heb laten lezen. Ik zal wel geen talent hebben, dat is ook niet erg, het gaat tenslotte om het plezier. Schrijven doe ik wel al heel lang, dat wisten jullie misschien nog niet van mij.  Als kind schreef ik al verhalen, die ik dan aan familie liet lezen, maar ook wel voor de dorpskrant (ik vind dat nu ietwat tenenkrommend maar goed..). Sinterklaasgedichten vind ik heel leuk om te bedenken, en dan liefst lange (40-50 regels) met een beetje humor erin. En ik heb al heel wat dagboeken vol geschreven, vanaf dat ik een jaar of 9 was tot nu. Vooral in mijn tienerjaren schreef ik enorm veel (1 tot 2 dagboeken vol per jaar!). Ik lees ook nog wel eens wat terug, wederom vaak tenenkrommend wat ik als jong meisje schreef maar ook wel zeer aandoenlijk. Ook tijdens mijn zwangerschap en na de bevalling heb ik vrij veel geschreven. Schrijven doe ik puur voor mezelf, als uitlaatklep. Als ik ergens mee zit dan schrijf ik bladzijden vol, waarbij ik meestal pas na een stuk of 5 bladzijden tot de kern kom. Maar ik heb er veel aan, van je af schrijven lucht enorm op: je kunt je verhaal kwijt waarbij je eerlijk kunt zijn en erop kunt vertrouwen dat niemand het verder vertelt. Daarbij kan ik op deze manier mijn gedachten en gevoelens goed op een rijtje zetten. Dit helpt bij het maken van moeilijke keuzes en ook bij het verwerken van gebeurtenissen. Ik kan het iedereen aanraden.


2 opmerkingen:

  1. Ik ontdekte 'Versjes van Lars' al een tijdje geleden en vind het leuk om in zijn boekjes te bladeren. De gedichtjes beschrijven zo eenvoudig herkenbare gevoelens en gedachten. Prachtig!

    Schrijven helpt mij ook. Soms schrijf ik kleine gedichtjes, gewoon over iets wat mij dwarszit of door mijn hoofd speelt. Het lucht inderdaad op, maar waarschijnlijk moet ik het vaker doen zodat ik meer kan 'loslaten'. Bedankt voor de herinnering!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk gedichtje nee ik kende hem nog niet lars wel van die leuke andere sites van lief en verzinsels jip en jabbertje maar deze nog niet leuk dat je ook bezig bent met gedichtjes mij leek schrijven ook wel wat maar dan denk ik weer jeetje je moet wel heel boek schrijven met deadline jeugd boek of roman leek mij altijd wel wat maar ik ben ook bang dat je op de helft blijft hangen steken en het niet meer weet of geen niks meer uit komt fantasie genoeg maar ja het is nog best veel werk en dan ook hopen of iemand er iets in ziet en het leuk genoeg vind dat heb je met gedichten schrijfen of voor hobby wel iets minder prenten boek leek mij ook wel wat dan hoef je niet heel dik boek of veel maar dan moet het weer pakkenend en humor in zitten of prenteboek op rijm maar ik ben niet zo ster in dichten dus laat ik het idee vaak weer varen lezen vind ik het wel erg leuk gedichten en qoutes ook wel maar ben benieuwd hi hi

    BeantwoordenVerwijderen