zondag 4 februari 2018

Boeken

De afgelopen maand heb ik weer heel wat uitgelezen, en er zaten weer heel mooie tussen dus die deel ik even met jullie. Want hoewel er altijd voldoende te lezen valt, zijn goede tips nooit weg, tenminste dat vind ik. 

'Weet je nog' van Virginie Grimaldi (Franse schrijfster) heeft mij in januari het meest aangegrepen. Pauline's man heeft hun relatie verbroken en dit boek laat zien hoe zij zich hierna voelt als verlaten vrouw maar ook ineens als alleenstaande moeder van een zoontje, ermee worstelt, ermee omgaat.. Ze schrijft brieven aan Ben (haar ex-man) met allerlei mooie herinneringen, in de hoop dat hij bij haar terugkomt. En Ben schrijft ook terug..
Hoewel het boek niet ontzettend zwaar geschreven is, heb ik bijna steeds gehuild tijdens het lezen. Het was het voor mij zó herkenbaar, waarschijnlijk ook omdat de hoofdpersoon ook een zoontje in de kleuterleeftijd heeft. Daardoor kwam het heel dichtbij. Maar ook als je zelf niet een scheiding hebt meegemaakt is dit een mooi boek met wijze lessen over de liefde. Welke, dat zal ik natuurlijk niet verklappen!

Weet je nog

'Een bibliotheek aan zee' heb ik net uit en speelt zich af in Australië, vlak na de tweede wereldoorlog. Anikka heeft haar man verloren aan een ongeluk, en moet alleen verder met haar dochter. Via haar baan in een bibliotheek ontmoet zij twee mannen, waarna alle levens een onverwachte wending nemen.
De beschrijving van het Australische landschap vond ik mooi, ook dit boek bevat wijze (liefdes)lessen en een mooi gedicht, het was een goed verhaal. Maar.. ik ergerde mij wel wat aan de naïeve hoofdpersoon. Vaak merk ik dat ik in een boek meeleef met de hoofdpersoon, dat je een beetje in zijn of haar hoofd kruipt als het ware. Dat had ik hier niet, best jammer.

Een bibliotheek aan zee

Ik ben een beetje fan van Cecilia Ahern. Ze schrijft heel goed, maar ook bijzondere boeken. Het is anders dan anders, heel verfrissend. Haar nieuwe boek 'Liervogel' is daarop geen uitzondering. Het gaat over Laura, die net als een liervogel alle geluiden die zij hoort perfect kan imiteren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem nog niet uit heb, ik ben bijna op de helft. Maar ik vind het nu al prachtig en wil steeds maar verder lezen.

Liervogel

'Uit liefde, meneer Tuschinski' gaat over de beroemde eigenaar van het Tuschinski-theater in Amsterdam, die verliefd werd op de vrouw van zijn zwager en mede-eigenaar. Het boek beschrijft het ontstaan van dit theater, welke niet zijn enige was, en ook de affaire met Jet, zijn schoonzusje. Een mooi geschiedenisverhaal.

Uit liefde, meneer Tuschinksi

'Geachte Mr Knightley' was mijn eerste boek van 2018 en ik heb het met veel plezier gelezen. Diverse quotes uit de boeken van Jane Austen komen voorbij, maar ook uit andere klassiekers kom je vanalles tegen. Ik kreeg ook meteen zin om de klassiekers weer eens te gaan lezen. 
Samantha is opgegroeid in een weeshuis maar krijgt nu als jongvolwassene de kans om te gaan studeren. Er is een anonime geldschieter die als enige eis stelt dat zij hem schrijft om haar vorderingen door te geven. Hij noemt zich 'Mr Knightley' en Samantha vertelt hem eigenlijk alles over haar hele leven. Door dit schrijven zie je dat ze uit haar schulp kruipt en zich ontwikkelt. En zoals in de boeken van Jane ook altijd het geval is, komt ook hier veel romantiek om te hoek kijken!

Geachte Mr. Knightley

Veel leesplezier!

1 opmerking:

  1. leuke boeken ja soms heb je dat met een speciaal boek dat je huilt heb ik voor het laast gedaan bij all the bright places van jennifer niven waar het licht is in nederlands vertaald grapig maar ook verdrietig volgend jaar wordt hij in de bios dat je mee leeft met sommige boeken komt ook dat ze goed beelden en fantasierijk geschreven zijn als je zelf goed kan inleven en veel fantasie en empatie hebt dan leest het vaak als film die voor je hoofd afspeelt althans zo gaat dat bij mij je ziet het voor je dat heb ik ook met grappige boeken maar ook met verdrietige soms kan dat lastig zijn want als het boek verfilmd wordt dan had jij de personen anders voorgesteld cecelia is ook erg goed heb de engelse versie gelezen wacht nu op de nieuwe santa montefiore kate morton rachelhore maar dat duurt nog even cecelia is nu bezig met korte verhalen bundel over verschillende types vrouwen roar gaat het boek heten (beetje feministische inslag krijgt het) maar verschijnt in uk irl pas in okt ze is ook al bezig met nieuwe roman na roar ben nu bezig in liefde met parasolletje abby clements en de beer en de nachtegaal van katherine arden de een leuke roman de andere donker russische wintersprookje voor volwassenen bedankt voor de lees tips leuk

    BeantwoordenVerwijderen