zondag 25 februari 2018

Boeken & een leuk mailtje

Allereerst wil ik even wat leuks vertellen. In januari las ik een boek waarvan ik erg onder de indruk was en wat ik normaal echt nooit doe, deed ik nu wel: ik schreef de auteur een berichtje via haar site om haar dit te laten weten. Wat ik echter niet verwacht had: ze schreef terug! Nu doet ze dat waarschijnlijk dus altijd, maar eigenlijk vind ik dat wel heel bijzonder en ook heel mooi. Daardoor laat je wel merken dat je je lezers waardeert. Ik zal haar mail hier niet plaatsen maar het was een heel persoonlijk bericht, ze was ontroerd door mijn bericht schreef ze onder andere, ze was ook van plan om eens naar Nederland te komen (ik had haar dat niet gevraagd) en ze sloot af met een Nederlandse zin.

Ik heb ook de afgelopen maand weer veel gelezen. Onder andere deze:

Gesprekken met vrienden

Het debuut van de Ierse schrijfster Sally Rooney. 
Frances, de ik-figuur in het boek, is poëzieschrijfster en zij en haar vriendin Bobbi brengen die poëzie ook tot uiting op het podium. In het verleden hadden ze een relatie maar nu zijn ze 'gewoon' vriendinnen. Op een feestje ontmoeten ze fotografe Melissa en haar man Nick en Frances raakt erg onder de indruk van het stel en dan vooral van Nick. De titel is goed gekozen, want eigenlijk gaat het verhaal voornamelijk over de onderlinge gesprekken en verhoudingen. 
Ik vind het erg goed geschreven. Er wordt diep ingegaan op de gevoelens en de karakters van de personen. Ook vond ik het verhaal erg open minded, het is heel anders dan de meeste boeken op het gebied van de liefde.

En deze las ik ook:


Jouw perfecte jaar

Ik was heel benieuwd naar 'Jouw perfecte jaar'. Ik had het al eens zien liggen bij de boekhandel en het verhaal leek mij meteen leuk. En ook de kaft en van de zijkant gezien paarse bladzijden vind ik mooi.
Het verhaal gaat over Jonathan, uitgever, vrijgezel, die op 1 januari een agenda vindt die gek genoeg al helemaal vol geschreven is met opdrachten om dat jaar te doen. En over Hannah, eigenaresse van een kinderdagverblijf. Ik zal daar verder niet te veel over verklappen.

Het verhaal over de agenda klonk veelbelovend, was leuk maar eerlijk gezegd niet wat ik ervan verwachtte. Ik vond het vrij voorspelbaar en soms ook wat ongeloofwaardig. Hannah is vrij kinderlijk, ik kon me niet goed in haar verplaatsen. De verhaallijn van Jonathan vond ik wel interessanter. Het verhaal bouwt zich vrij langzaam op maar het laatste gedeelte (zonder iets over het verhaal te verklappen is het moeilijk aan te duiden) ging juist weer vrij snel waardoor ik het daar weer wat oppervlakkig vond blijven. Nou klinkt dit allemaal heel negatief dus ik zal positief afsluiten: het idee is goed bedacht, het is luchtig geschreven en leest vlot. Heb je dus behoefte aan iets leesbaars wat niet te zwaar is, dan is dit echt een prima boek.

1 opmerking:

  1. oh das leuk zeg welke schrijfster was het die terug schreef ? ik ga nu in jouw perfecte jaar beginnen heb het boek van piers torday uit wat in schrijf style veel op john boyne zijn boeken lijkt het kinder boek is wel aanraader grappig maar ook diepere lagen er onder niet echt iets voor hele kleine kinderen gaat over autisme ongeluk ongeval coma en avontuurt en rouwverwerking meer voor 12 jaar en ouder maar wel goed boek opzich laat verschillende kanten zien in leven van mensen ben benieuwd of jouw perfecte jaar leuk is !

    BeantwoordenVerwijderen