maandag 8 januari 2018

Groen & een boekenlegger

Het kan best zijn dat ik het ooit al eens verteld heb, maar ik heb niet echt groene vingers. Op de een of andere manier ben ik nogal vergeetachtig als het op planten aankomt. Maar.. misschien zit er verbetering in, want ergens aan het begin van de herfst, september ofzo, had ik het toch in mijn hoofd gekregen om weer eens een plant aan te schaffen, en... het gaat goed :-) Ik had eerder ook altijd wel planten, en vaak ging dat ook wel goed hoor. Maar er kwam een moment dat ik er even klaar mee was. Toen heb ik ze de deur uit gedaan. 
In september kocht ik deze. Ik zette hem eerst een tijdje in de achterste vensterbank, maar de felle zon deed hem geen goed, daardoor zijn de bovenste bladeren wat lichter geworden. Nu staat hij uit de zon, waar hij ook wat meer ruimte heeft, dus hopelijk wordt hij blij van deze plek. Ik schafte ook nog een pannenkoekplantje aan, heel klein toen nog, maar die is ook al flink gegroeid (foto houden jullie tegoed).


Afgelopen weekend kwam ik op de 'weggeefhoek' op Facebook (ook al zoiets leuks!) deze planten tegen. Toevallig bij een bekende van mij. Ze had er 4 en we reageerden maar met z'n tweeën dus we konden elk twee ophalen. Dat liep ook nog uit op een gezellig gesprek met een kopje thee, hartstikke leuk. (Zo zie je maar, social media kán ook voor leuke ontmoetingen 'in het echt' zorgen). En de planten staan gezellig, in de vensterbank.



Het grappige is: in die paar jaren zonder planten heb ik ze niet gemist, maar nu ik ze weer heb vind ik dat ze echt wel iets toevoegen aan de inrichting. 


Ik heb ook weer veel zin in, en energie voor, creativiteit. Sinds ik weer single ben (sinds afgelopen zomer) heb ik voor mijn gevoel flink tijd over. Wat natuurlijk ook echt zo is: het reizen (3 uren retour) en het bezoeken / bellen / appen nam veel tijd in beslag, de zorg voor mijn kind, het werk en het huishouden gingen ook door, soms voelde het al alsof ik aan het huis al amper toe kwam, laat staan dat er nog tijd was voor creativiteit. Nu heb ik veel meer tijd, en dat bevalt me zeer goed. Van de week wilde ik nog een klein cadeautje maken voor een vriendin van de familie. Ik borduurde voor haar deze boekenlegger, op geperforeerd karton (ik kocht het bij Sostrene Grene, maar dan wel in een vestiging in Denemarken. Maar het zal ongetwijfeld ook in Nederland verkrijgbaar zijn). Ik bedacht een eenvoudig patroontje met diagonale streepjes. Op de achterkant schreef ik een quote van Jane Austen: "I declare after all there is no enjoyment like reading". Simpel, snel, en toch heel leuk om te maken. 

We waren zondag nog even in het bos. Het was koud, maar tussen de bomen - en warm aangekleed- goed te doen. Even een frisse neus halen en genieten van de natuur. Ook in de winter is er genoeg te zien!


Dit elfenbankje bijvoorbeeld. Mijn zoon zag het en wees mij erop. 


En deze mooie hut van takken. Je moest over een klein slootje springen om er te komen, maar dat durfde de kleine held natuurlijk wel. 

Fijne week!

2 opmerkingen:

  1. leuk hoor ja dat van die planten herken ik wel beetje ik geef ze vaak net iets te veel had hele mooi maar die heb ik verzopen soort vetplant achtig was ook mooi vol groot maar net voor de feestdagen liet hij al het blad vallen dus hij was dood wortels verot nu weer andere plant deze krijgt minder water van mij hoop dat deze het wel volhoud leuke jane qoute is dat de boek cover van katherine reay geachte mr knightley boek heb ik ook gelezen herken de cover

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij zijn ze dus eerder te droog dan te nat. Maar tot nu toe gaat het goed. Ik moet gewoon planten hebben die niet teveel nodig hebben. Klopt, ik heb het boek ook uit. Ik moest er even in komen, maar het verhaal is heel mooi en ook zo leuk dat je allerlei regels uit 'de klassiekers' voorbij ziet komen.

      Verwijderen