woensdag 20 september 2017

Herfst, hygge en weer wat boeken

Morgen begint de herfst officieel, maar eigenlijk voelt het alsof we er al midden in zitten. Gelukkig is het (vanaf) vandaag weer wat zonniger, maar het herfstige weer vond ik ook helemaal prima. Lekker knus. De egeltjes op de bovenste foto kocht ik bij Xenos. Ik vind ze schattig, maar ook een beetje stoer door het materiaalgebruik. Ik hou niet zo van beeldjes, maar deze vond ik erg leuk (en voor de prijs laat je ze niet liggen). Het kaartje met de uitspraak over 'hygge' kreeg ik gisteren in de bus en doet mij meteen weer denken aan Denemarken, waar je werkelijk óveral kaarsjes ziet. Het kwam van mijn lieve jongste zus, waarmee het altijd heel 'hyggelig' is als we samen zijn :-)

Het boek 'De zomer zonder mannen' van Siri Hustvedt vond ik bij de bieb en heb ik inmiddels uit. De schrijfster is een Amerikaanse die in Noorwegen geboren is. Ik vond het een fijn boek. Het gaat over dichteres Mia, wiens man een pauze in hun relatie wil omdat hij iets is begonnen met een jongere vrouw, die zij vervolgens 'De Pauze' noemt. De maanden die volgen brengt zij door met voornamelijk vrouwen: haar psycholoog, haar moeder en diens bejaarde vriendinnen, haar nieuwe buurvrouw, haar leerlingen en haar dochter. Hierdoor weet ze de draad van het leven weer op te pakken. Een literair verhaal, intelligent geschreven, humoristisch en wat ik ook fijn vind is dat er geen onnodige zinnen worden verspild aan uitgebreide uitleg maar dat we precies dát horen wat er toe doet voor het verhaal. Op bol.com staat het ook mooi beschreven (hier een deel daarvan): "Het verhaal bevat geen hoofdstukken, maar gaat van de hak op de tak en omvat de mijmeringen, gedachten en betogen van de vertelster, afgewisseld met gedichten, brieven en citaten, doorspekt met poezie, filosofie en wetenschap. Belangrijke themas zijn vriendschap en man/vrouw-verschillen. Het boek met een feministische inslag zal vooral vrouwen aanspreken.". 


Nu ben ik bezig in 'De horlogemaker van Londen'. Het boek heeft een prachtige cover, ik móest het wel meenemen. Het verhaal is heel bijzonder, bijna een beetje magisch. Maar ik moet wel eerlijk zeggen: tot nu toe ook een beetje langdradig. Dat kan nog veranderen, ik ben nog niet op de helft en ik geef het nog een kans, maar dat het me nu bijzonder pakt.. nee. 

De horlogemaker van Londen

Verder las ik ook nog dit boek van Roos Vonk. Zij is psychologe en wijdde dit boek geheel aan de liefde. Het boek leest vlot, ze beschrijft herkenbare situaties. Allerlei aspecten van de liefde komen voorbij: verliefdheid, daten, relatiebreuk, hechting etc etc. Roos Vonk komt met feiten die wetenschappelijk zijn aangetoont maar ook met situaties die zij zelf (of in haar omgeving) heeft ervaren maar die nooit zijn onderzocht. Het kan zijn dat je er wat aan hebt, maar het is hoe dan ook leuk en vermakelijk geschreven. 

Liefde, lust en ellende

Ik maakte met de krijtstift ook weer een herfsttekening op het raam. Ik geef toe: grotendeels hetzelfde als vorig jaar. Ik voegde alleen wat andere blaadjes, besjes en eikeltjes toe. 


Én een egeltje :-)


In het bos merk je ook alweer duidelijk de herfst. Hoewel ik nog veelal groene blaadjes zag, zijn er wel al allerlei bessen, en paddenstoelen in allerlei kleuren.


Zoals deze mooie paarse. Natuurlijk wilde ik weten hoe deze soort precies heet en na even zoeken (lang leve google!) kwam ik uit op de 'paarse schijnridderzwam'. Deze is eetbaar. (Maar paddenstoelen koop ik in de winkel, wildplukken durf ik niet aan)





2 opmerkingen:

  1. leuk hoor die egeltjes echt herfsterig ja het is al volop te ruiken vooral in het bos hi hi feministme schijnt weer hip te wezen komt soms bij tijden weer de kop op steken dat harry potter meisje en belle uit beauty actrice emma watson geeft veel lezingingen over vrouwenrechten of het gebrek er aan dus naast acteren is ze daar ook erg mee bezig maar goed ook beetje feminisme is niet erg het is nog steeds een erg bepaalend mannen overheersend wereld beeld wat er heerst maar je merk soms nog steeds kleine dingentjes hi hi dat wildplas idee bijvoorbeeld ook weer maar salaris werk kind verdeling huishouden kook dagen tja das vaak nog vrij traditonele verdeel of komt veel op vrouwen neer wel jammer ( alleenstaande vaders met kinderen uitgezonderd want die moeten wel) maar krijgen vaak daarbij hulp ook van familie of buren naasten weetje dat jane austen ook erg feministische denk beelden en uitspraken had in qoutes boeken vind je erg veel van terug ja lekker herfst hangt altijd zo lekker in de lucht je ruikt het gewoon de gezelligheid boslucht schimmel zwammen leuke raam tekening zeg ! dat egeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is feminisme hip? Dat wist ik niet, en dat is zeker niet de reden voor het uitkiezen van dit boek. Ik dacht eigenlijk dat het van alle tijden was. Jane Austen komt ook voor in het boek en was inderdaad in haar tijd een uitzondering als werkende vrouw. Gelukkig is dat voorbij en mogen we nu als vrouwen kiezen of en hoeveel we willen werken (al zijn er zeker vrouwen die door omstandigheden geen keuze hebben, helaas)

    BeantwoordenVerwijderen